ūüēĮ Ha egy szeretŇĎ sz√≠v nem dobban m√°r – B√ļcs√ļ dr. Mih√°lyi S√°ndorn√©t√≥l ūüēĮ

Kedves Koll√©g√°k √©s valamikori √öjhegyis Di√°kok! F√°jdalommal tudatjuk veletek, hogy volt iskol√°nk (√Āltal√°nos Iskola √öjhegyi s√©t√°ny 1-3., majd Orb√°n L√°szl√≥ √Āltal√°nos Iskola) alap√≠t√≥ igazgat√≥nŇĎje, dr. Mih√°lyi S√°ndorn√© √©let√©nek 93. √©v√©ben, janu√°r 5-√©n visszaadta √©let√©t TeremtŇĎj√©nek. V√©gsŇĎ nyugalomra febru√°r 16-√°n helyezt√©k a Szent Gell√©rt Pl√©b√°niatemplomban.

Dr. Mih√°lyi S√°ndorn√©, Ilonka n√©ni, Nagy Ilona 1928. okt√≥ber 24-√©n, D√©vav√°ny√°n, Nagy B√©la √©s Palatinus R√≥zsa gyermekek√©nt l√°tta meg a napvil√°got. Pedag√≥gus sz√ľlei f√©ltŇĎ gonddal √©s szeretettel nevelt√©k, ir√°ny√≠tott√°k.

Tizenk√©t √©ves kor√°t√≥l intern√°tusban nevelkedett, felsŇĎ gimn√°ziumi tanulm√°nyait a m√©lt√°n h√≠res debreceni D√≥czy Reform√°tus Le√°nygimn√°ziumban v√©gezte, kitŇĪnŇĎ eredm√©nnyel. Az ott szerzett √©lm√©nyek, az int√©zm√©ny szellemis√©ge, az ott tan√≠t√≥ nevelŇĎk embers√©ge √©s az iskola ny√ļjtotta tud√°s eg√©sz √©let√©t, egy√©nis√©g√©t, pedag√≥gusi p√°ly√°j√°t meghat√°rozta. √Člet√©nek minden f√°zis√°ban b√ľszk√©n tekintett vissza a D√≥zyban elt√∂lt√∂tt √©vekre, √©s mindig tudott erŇĎt mer√≠teni az ott megszerzett tud√°sb√≥l, tapasztalatokb√≥l.

Budapestre ker√ľlve, 1951-ben a Pedag√≥giai FŇĎiskol√°n diplom√°zott, majd munka mellett az ELTE Nyelv √©s Irodalomtudom√°nyi kar√°n magyar szakos k√∂z√©piskolai tan√°ri diplom√°t szerzett 1954-ben. √Člet√©nek d√∂ntŇĎ r√©sz√©t a pedag√≥gusi hivat√°snak szentelte.
1959-ben h√°zass√°got k√∂t√∂tt dr. Mih√°lyi S√°ndorral, ki szint√©n pedag√≥gus volt. Kapcsolatuk eg√©sz √©letre sz√≥lt, t√∂k√©letes t√°rsai voltak egym√°snak. √Člet√ľk nagy r√©sz√©t a pedag√≥gusi hivat√°suknak szentelt√©k, egym√°st inspir√°lt√°k, seg√≠tett√©k munk√°juk t√∂k√©letes√≠t√©s√©ben.

Mih√°lyi S√°ndorn√©, Ilonka n√©ni (mert mindenki Ilonka n√©nije volt) pedag√≥giai p√°lyafut√°s√°nak k√©t fŇĎ √°llom√°sa volt.

Az elsŇĎ a Mester utca 67. sz√°m alatti iskola, melyet √©letre keltett, √©s felvir√°goztatott. Ez az iskola sok tanul√≥val √©s nagy tantest√ľlettel rendelkezett. Ilonka n√©ni k√©pes volt az iskola meg√ļj√≠t√°s√°ra mind technikai, gazdas√°gi, √©s pedag√≥giai t√©ren. Ehhez v√©gzetts√©ge, tud√°sa, tapasztalata, nagy √©s sz√©lesk√∂rŇĪ szakmai ismerete adta az alapot. A test√ľletnek eleinte szokatlan volt, hogy fontos a pontoss√°g, az √≥r√°kra val√≥ maxim√°lis felk√©sz√ľl√©s, az egym√°s seg√≠t√©se, a minden gyerek elfogad√°sa, szeretete, a tov√°bbk√©pz√©sek fontoss√°ga, de a koll√©g√°k hamar elfogadt√°k az √ļj kih√≠v√°sokat, elv√°r√°sokat. Ehhez olyan erŇĎs akarat√ļ, dinamikus egy√©nis√©g kellett, mint Ilonka n√©ni. Higgadt, nyugodt, szigor√ļ, de szeretetteljes vezetŇĎ volt, aki a gyakran elŇĎfordul√≥ konfliktusokat mindig mindk√©t f√©l egy√ľttes meghallgat√°s√°val oldotta meg. JellemzŇĎ volt r√° a mindig korrekt, pozit√≠v √°ll√°sfoglal√°s. √Ėnmag√°val √©s munkat√°rsaival szemben is ig√©nyes volt. A hat√°rozott, c√©ltudatos tervezŇĎi, szervezŇĎi √©s ellenŇĎrzŇĎ munk√°ja alapj√°n egyre sz√≠nvonalasabb lett az oktat√°s, egyre t√∂bb tan√°r √≠rt sikeres p√°ly√°zatot, sz√°mos bemutat√≥ √≥r√°t tartottak, √©s j√≥ ir√°nyba v√°ltozott nem csak iskola hangulata, hanem a meg√≠t√©l√©se is.

Testnevelés tagozatos osztály tablóképe
Testnevelés tagozatos osztály tablóképe

Rendk√≠v√ľl j√≥ szeme volt ahhoz, hogy megl√°ssa, kiben van valami k√ľl√∂nleges √©rt√©k, vagy ki az, aki terhelhetŇĎ vagy tehets√©ges. Ezen koll√©g√°kat figyelte, seg√≠tette, feladatokat adott sz√°mukra, √≠gy fejlesztette kitart√°sukat, √∂nbizalmukat √©s nevelte ki az ut√°np√≥tl√°st. Mih√°lyi S√°ndorn√©, Ilonka n√©ni nagy munk√°t v√©gzett, nemcsak vezetŇĎ volt, nemcsak seg√≠tŇĎ koll√©ga, nemcsak di√°kokat oktat√≥, hanem p√©ldamutat√°s√°val embereket nevelt.

M√°sodik fŇĎ √°llom√°sa, Ferencv√°rosb√≥l visszat√©rve, KŇĎb√°ny√°n lett. Az √öjhegyi lak√≥telep meg√©p√≠t√©s√©t k√∂vetŇĎen alap√≠t√≥ja volt az √öjhegyi s√©t√°nyon akkor √©p√ľlŇĎ √Āltal√°nos Iskol√°nak, 1978-t√≥l 1984-ig igazgat√≥k√©nt ir√°ny√≠totta az int√©zm√©ny gazdas√°gi, pedag√≥giai, szakmai tev√©kenys√©g√©t.
Munk√°j√°t az √ļj int√©zm√©nyben √ļgy kezdte meg, hogy az iskola√©p√ľlet m√©g nem k√©sz√ľlt el, a tanul√≥kat minden nap busszal vitt√©k m√°sik iskol√°kba, a felsŇĎ tagozat a IX. ker√ľleti Illatos √ļton mŇĪk√∂d√∂tt. Ebben a neh√©z idŇĎszakban iskola h√≠j√°n, a demogr√°fiai hull√°m cs√ļcs√°n, a 110 fŇĎs tantest√ľletet √©s a 2500 fŇĎs gyermekl√©tsz√°m mellett is kiemelkedŇĎen magas sz√≠nvonal√ļ szakmai munk√°t v√©gzett, iskol√°t alap√≠tott. VezetŇĎi munk√°j√°t nemcsak a k√∂r√ľlm√©nyek nehez√≠tett√©k, hanem az is, hogy az √ļjonnan alakul√≥ test√ľlet tele volt fiatal p√°lyakezdŇĎ koll√©g√°kkal. Ehhez a feladathoz olyan erŇĎs √©s p√©ldamutat√≥ egy√©nis√©gre volt sz√ľks√©g, mint amilyen ŇĎ volt.
VezetŇĎi munk√°ja mellett nagy gondot ford√≠tott a fiatal koll√©g√°kra, sokat besz√©lgetett vel√ľk, ak√°r szakmai, ak√°r mag√°n√©leti probl√©m√°ikr√≥l. Tan√°cs√©rt, probl√©m√°k megold√°s√°ban val√≥ seg√≠ts√©g√©rt b√°rmikor, b√°rki fordulhatott hozz√°. Kiv√°l√≥ emberk√©nt √©s pedag√≥gusk√©nt tudta, kinek milyen √ļtmutat√°sra, emberi sz√≥ra, esetleg dorg√°l√°sra van sz√ľks√©ge, ami soha nem volt tekint√©lyelvŇĪ, megal√°z√≥, csak j√≥sz√°nd√©k√ļ. Valamennyien tisztelt√©k √©s becs√ľlt√©k, munkab√≠r√°s√°ra, √°tlagon fel√ľli akaraterej√©re, szakmai √©s vezetŇĎi tapasztalat√°ra nagy sz√ľks√©ge volt, hogy az √ļj mamut iskola beindulhasson. Hat√°rozott, c√©ltudatos munk√°ja alapj√°n egyre sz√≠nvonalasabb lett az oktat√°s, nevel√©s az iskol√°ban. (k√©p√ľnk√∂n: 1988, iskolai lŇĎt√©r √°tad√°s)

 

A Sz√©chenyi √Āltal√°nos Iskola n√©vfelv√©teli √ľnneps√©ge
A Sz√©chenyi √Āltal√°nos Iskola n√©vfelv√©teli √ľnneps√©ge

A ker√ľletben neve lett az iskol√°nak. Kezdem√©nyezte a testnevel√©s √©s az olasz tagozat ind√≠t√°s√°t, ir√°ny√≠t√°sa alatt az int√©zm√©ny komoly innov√°ci√≥s folyamatnak volt a r√©szese. Az iskol√°t bekapcsolta az √ļj lak√≥telep kultur√°lis √©let√©be, a neh√©z helyzet ellen√©re is mindig gazdag szabadidŇĎs programot, sport √©s kultur√°lis rendezv√©nyt ny√ļjtott az itt √©lŇĎ csal√°doknak. Iskol√°t teremtett az √öjhegyi lak√≥telepen.

1984. decemberi nyugd√≠jaz√°sa ut√°n is akt√≠v maradt, tev√©kenykedett a Nemzeti Pedag√≥giai T√°rsas√°gban, a VIII. ker√ľleti Nevel√©si Tan√°csad√≥ban.
Akt√≠v √©veiben mindig az √°ltala ir√°ny√≠tott int√©zm√©ny, a tanul√≥k, √©s t√°gabb √©rtelemben KŇĎb√°nya jav√°t szolg√°lta munk√°j√°val, melyet t√©nylegesen is hivat√°s√°nak vallott. Tev√©kenys√©g√©t sz√°mos elismer√©ssel, kit√ľntet√©ssel ismert√©k el. √ćgy 1984-ben a MŇĪvelŇĎd√©si Miniszt√©rium Pedag√≥gus Szolg√°lati Eml√©k√©remmel, ugyanebben az √©vben az Eln√∂ki Tan√°cs a Munka √Črdemrend Ez√ľst fokozat√°val ismerte el munk√°ss√°g√°t.

A KŇĎb√°ny√°n v√©gzett kimagasl√≥an eredm√©nyes pedag√≥giai, int√©zm√©nyvezetŇĎi munk√°j√°√©rt a KŇĎb√°nyai √Ėnkorm√°nyzat 1995-ben KŇĎb√°ny√°√©rt D√≠j kit√ľntet√©sben r√©szes√≠tette.
Dr. Mih√°lyi S√°ndorn√©t√≥l, Ilonka n√©nitŇĎl b√ļcs√ļzik: J√≥ska, Marika √©s gyerekeik, b√ļcs√ļzik unokah√ļga Bettina √©s csal√°dja, b√ļcs√ļznak a hŇĪ bar√°tok, p√°lyat√°rsak, koll√©g√°k, tan√≠tv√°nyok, kedves szomsz√©dok, j√≥ ismerŇĎs√∂k √©s mindazok is, akik k√∂sz√∂nettel √©s h√°l√°s sz√≠vvel ŇĎrizik eml√©k√©t.
B√ļcs√ļzik a KŇĎb√°nyai √Ėnkorm√°nyzat Test√ľlete, amely Test√ľlet dr. Mih√°lyi S√°ndorn√©t saj√°t halottj√°nak nyilv√°n√≠totta.

Nyugodjék békében!

Forrás: Sándor Zoltán nyugdíjas iskolaigazgató. - www.10kerkult.hu